کنفرانس و دستاوردهای نمایشگاه

نمایشگاه ، کنفرانس و استارت آپ گردشگری سلامت به همراه کارگاههای متنوع در راستای ارتقا روح ، روان و سلامت انسان در تاریخ 11 الی 13 مهرماه سال جاری در شهرک سلامت اصفهان برگزار گردید. در این رویداد ملی که برای اولین بار و همزمان در سه بخش نمایشگاه ،کنفرانس و استارت آپ گردشگری برگزار شد تمامی ابعاد صنعت گردشگری سلامت از جمله فرصت ها، تهدیدها ، نقاط قوت و ضعف این شاخه از گردشگری در کشور ایران به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفت.

در این نمایشگاه غرفه داران در دو بخش سلامت و گردشگری در کنار یکدیگر حضور فعال داشتند. بخش سلامت با حضور بیمارستان ها، دانشگاه ها ، مراکز درمانی و بخش گردشگری با حضور هتل ها ، بیمه ها ، شرکت های تسهیل گر ، مراکز اسپا وwellness و برنامه افتتاحیه نیز با شرکت فعالین مربوط به بخش دولتی ، به صورت همزمان برگزار شد.

در جریان برگزاری نمایشگاه ، کنفرانس تخصصی در زمینه گردشگری پزشکی در دو بخش خصوصی و دولتی و دو پنل تخصصی به صورت جداگانه در حوزه گردشگری پزشکی و سلامت تندرستی برگزار گردید.  در برنامه کنفرانس گردشگری پزشکی پنج سخنران کلیدی با مدیریت جناب آقای دکتر صفوی (مدیرعامل شهرک سلامت اصفهان) به ایراد سخنرانی پرداختند و با بیانات خود و  ارایه نقاط  بسیار اساسی در ارتباط با بخش دولتی و خصوصی در جهت توسعه صنعت گردشگری سلامت در ایران مسایل بسیار ارزنده ای را آشکار نمودند که در اینجا به مفاد این بیانات به صورت کامل پرداخته می شود:

 

 

پنل روز 11 مهرماه

 

سخنران : جناب آقای دکتر هاشم زاده ( رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت)

موضوع : کنفرانس گردشگری پزشکی در ارتباط با چالش ها و فرصت های صنعت گردشگری سلامت کشور ایران

 

در ابتدا جناب آقای دکتر هاشم زاده به ایراد سخنرانی تحت عنوان سیاست ها و اقدامات انجام شده دولت در فعالیت بخش خصوصی و دولتی در توسعه صنعت گردشگری ایران پرداختند.

ایشان با توجه به برنامه سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، ایران را به عنوان هاب منطقه در زمینه صنعت گردشگری سلامت درمنطقه معرفی نمودند و تاکید کردند که تا سال ۱۴۰۴ (۲۰۲۵سال میلادی) باید از ۲۰ میلیون گردشگر پیش بینی شده و ورودی به ایران حدود ۱۰ درصد  سهم گردشگر سلامت به ایران باشد.  

با توجه به اراِیه آمارهایی در این حوزه ، کشور ایران در سال ۲۰۰۷ حدوداً ۲۰۰۰۰ گردشگر سلامت داشته که این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۱۵۰ هزار نفر با درآمد حدوداً ۵۰۰ میلیون دلار و در سال گذشته به رشد حدوداً ۳۰۰ هزار نفر و درآمد یک میلیارد و دویست میلیون تومان رسیده است. 

ایشان در ادامه گفتند با توجه به پتانسیل های کشور ، ایران از نظر میراث بشری در رتبه ۵ و از نظر آب و هوایی در رتبه 10 جهان قرار دارد اما متاسفانه با حضور کمرنگ در حوزه گردشگری در رتبه 67 و هم چنین درحال حاضر از ۴۱ مقصد گردشگری در دنیا آخرین رتبه را به خود اختصاص داده است که با دو معیار اول هیچ گونه همخوانی ندارد.

آقای دکتر هاشم زاده ضمن مطرح نمودن دلایلی که به سبب آن یک خارجی در حال حاضر ایران را برای درمان انتخاب می نماید،  ادامه دادند ؛ با توجه به تحقیقات انجام شده از دلایل اصلی سفر به ایران به منظور درمان پیشینه تاریخی پزشکی و ارزان بودن خدمات درمانی در ایران می باشند.

ایشان در حوزه بازاریابی P7 را مطرح نمودند ؛ 1. محصول 2. قیمت 3.مکان 4.ترویج 5. پروسه 6.فضای فیزیکی 7. نیروی انسانی و اعلام داشتند حتی متخصصین این امر بر این باورند که در حوزه گردشگری سلامت این تعداد به دو برابر می رسد. ایشان به تمامی ۷ مورد در حوزه بازاریابی به صورت دقیق پرداخته و براین باور اشاره نمودند که با توجه به عدم نگاه به بسته بندی محصول از جنس خدمات مورد اول در بخش درمان، ایران هنوز نتوانسته از پتانسیل های خود در این حوزه بهره گیرد. اما کشورهای پیشرو در این راستا مانند هند و ترکیه برای تمام هفت مورد بازاریابی در حوزه گردشگری سلامت برنامه ریزی داشته و ایده های نوینی ارائه داده اند.    

از نظر ایشان مبحث دوم(قیمت) ؛ درصنعت گردشگری باید رقابتی باشد و به صورت پکیج باید برای تمام بیماران ارایه و از یک مریض به مریض دیگر تغییری نکند.

در مبحث سوم(مکان) ؛ باید طبق در نظر گرفتن تمامی شرایط بیمار، خدمات مورد نظر مانند مترجم، غذا و... برای وی در کشور میزبان برآورده شود. 

در مبحث چهارم (ترویج) ؛ کشور ایران در مقایسه با دیگر کشورهای رقیب مانند ترکیه درحوزه تبلیغات و فضای مجازی در سطح ضعیفی عمل کرده و حتی در حوزه داخل نیز تبلیغات مجازی انجام نشده است و می توان گفت فضای مجازی در حوزه داخل و خارج از کشور رها شده است. ایشان با اشاره به اینکه مثلا شهر همدان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان، کلینیکی احداث نموده است و این کلینیک تبدیل به مکانی جهت مراجعه مریض و دریافت اطلاعات لازم برای اقدامات درمانی بعدی می باشد که   می تواند به صورت مجازی هم پیگیری شود و در همین راستا سایر شهرهای کشور نیز می توانند در تخصص های خاص خود در کشور های هدف پایگاههای فیزیکی ایجاد کرده و به بازاریابی در این حوزه و جذب بیمار در کشور مقصد بپردازند.

 درخصوص مبحث پنجم (پروسه) ؛ باید تمام چک لیست ها را به سمت فرآیندی شدن ببریم و تمام مراحل در حوزه صنعت گردشگری سلامت از قبیل پیک آپ مریض و مراقبت های قبل و بعد از درمان بیمار را به صورت فرایندی منظم دنبال کنیم.    

و در نهایت در مبحث ششم (فضای فیزیکی) و نیز مبحث هفتم (نیروی انسانی) ؛ باید با نگاه جدی به کیفیت و استانداردهای فیزیکی مراکز درمانی اقداماتی را انجام و آموزش مناسب نیروی انسانی را در مراکز خدمات درمانی در نظر داشته باشیم. 

 

دکتر هاشم زاده در راستای اقدامات انجام شده دولت در صنعت گردشگری ضمن مطرح نمودن برنامه ها و استراتژی های دقیق و در حال تکمیل در وزارت بهداشت و آموزش های لازم در این زمینه ؛ به جدیت قرار دادن موضوع بیمه ها و آیین نامه هایی که به صورت سختگیرانه با متخلفین و دلالان در این حوزه آماده شده اند ، اشاره نمودند. از نظر ایشان نظارت در حوزه قیمت و کیفیت خدمات درمانی و موضوع تسهیل گران و به وجود آوردن شرایط لازم برای فعالیت های موثر آنها موضوع بسیار جدی در این حوزه می باشد.

ایشان در ادامه با تاکید بر اینکه رویدادهای ملی ، بین المللی و هر بیزینس از جمله گردشگری سلامت سطوح تماسی دارند که  این سطوح تماس هم در غالب مراکز خدمات درمانی و همچنین شرکت های گردشگری سلامت در فضای مجازی بسیار قابل اهمیت می باشند ، ده علت اصلی نقش فضای مجازی در هدفمند کردن تبلیغات را به شرح زیر بیان نمودند :

  1. انعظاف پذیری و اینکه فرد را به آن چیزی که می خواهد می رساند.
  2. تبلیغات هدفمند که برای تخصص های خاص به کار می رود.
  3.  تسهیل  و مرتب سازی اطلاعات به صورت شخصی 
  4. تاثی پذیری مطلوب برای مخاطب
  5. قابل اپدیت کردن
  6.  ارایه برای فرهنگ ها و زبان های مختلف
  7. بازگشت سرمایه
  8. ترجیح در جستجو طبق خواسته و نظر شخص
  9. دیدن نظرات بقیه و مقایسه خدمات 
  10. در دسترس بودن

 

هم چنین در این زمینه ایشان شفاف سازی در فضای مجازی را نیز به سایر موارد مطرح شده اضافه و اعلام داشتند به این ترتیب ما کمک می کنیم که فعالیت دلالان محدود گردد ؛ به این صورت که با ارائه شدن قیمت خدمات در وب سایت راه بسیاری از سوء استفاده ها بسته می شود و مدعی نمی تواند در این راستا به خصوص در زمینه قیمت و ارایه خدمات ادعایی داشته باشد. 

ایشان اضافه کردند سایت اطلاعات رسانی اداره گردشگری سلامت در اسفندماه ۱۳۹۶ آغاز به کار نموده (mohht.ir) و چندین بیمارستان دولتی و خصوصی نیز در این سایت ثبت نام کرده اند. بیمارستان های همچون ؛ فارابی، اردیبهشت شیراز، محب مهر، بینای تهران و بهمن، نور(تخصصی چشم)، مصطفی خمینی، ابن سینا، مهر مشهد، ساری (مرکز باروری) و شرکت های آریا مد تور، تریتا مدیکال توریسم و ... خبرگزاری مد تور پرس که گامی نوین در این زمینه می باشد.

 

دکتر هاشم زاده در پایان ضمن جمع بندی موضوع و تاکید بر اینکه نکات کلیدی و اساسی در این حوزه باید در الویت قرار گیرند ؛ موضوع دیجیتال مارکتینگ را به عنوان اصلی ترین کلید در توسعه صنعت گردشگری سلامت معرفی کردند.

 

 

سخنران : جناب اقای دکتر نصر (رئیس مرکز پژوهشکده رویان اصفهان)

موضوع : تجارب گردشگری پزشکی در زمینه تخصص های خاص در ایران

دکتر نصر در آغاز به پتانسیل کشور ایران برای جذب بیماران در حوزه های خاص از جمله باروری و ناباروری، روش های نوین باروری، طب ترمیمی، بیماریهای ژنتیک و روش های پیشرفته درمان سرطان که نیاز به اطلاع رسانی و بازاریابی مناسب دارند ، اشاره نمودند.

ایشان اظهار داشتند در دنیای امروز پزشکی ، درمان به صورت چند وجهی عمل نموده و هر نوع درمانی فقط به یک تخصص خاص و پزشک خاص آن بیماری محدود نمی گردد. با توجه به امکانات و خدمات پیشرفته پژوهشکده رویان در اصفهان این مرکز       می تواند پاسخ گویی نیازهای درمانی بیماران چه در سطح داخل و خارج با توجه به آمارهای اخیر که نشان می دهد ۱۵ درصد زوج های هر جامعه ای با مشکل نازایی درگیر هستند( بدین معنی که۵۰ میلیون زوج در دنیا نیاز به درمان باروری دارد) ؛ باشد.

متاسفانه به دلیل عدم رجیستر کشور ایران در سایت های بین المللی، رتبه ایران علیرغم کیفیت و اعتبار خدمات درمانی در حوزه باروری و ناباروری قابل ارزیابی نیست و نمی توانیم در این زمینه آمارهایی از ایران داشته باشیم. اما از لحاظ قیمت روش های درمان نازایی در ایران در حدود ۵۰۰ دلار در مقایسه با کشورهای رقیب مانند کشور هند که ۲۲۰۰ دلار و یا کشورهای پیشرفته

 

مانند آمریکا که ۲۰ هزار دلار می باشد ، بسیار پایین تر است و حتی قابل مقایسه نیست. البته امروزه باید گفت اکثر بیماران مراجعه کننده به موسسه رویان از کشور عراق، افغانستان و یا ایرانی های مقیم کشورهای خارج هستند که با خدمات درمانی در ایران آشنایی کامل دارند.    

دکتر نصر در ادامه زیرساخت های لازم در حوزه گردشگری سلامت را به شرح زیر دانستند:

  1. ‌فضای مناسب مانند شهرک سلامت اصفهان و اینکه تمام خدمات رفاهی تفریحی بیماران به صورت پکیج ارایه شوند.
  2.  تبلیغات در سطح بین المللی
  3.  همکاری وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت در تسهیل امور بین المللی و روادید
  4. زیر ساخت های مناسب جهت هماهنگی با سایر بخش های گردشگری اعم از فرودگاهها، هتل ها، مترجم و...

ایشان در ادامه به برخی خدمات درمانی در حوزه باروری ناباروری و به روز بودن آن در سطح بین المللی مانند تشخیص بیماری جنین با قیمت بسیار مناسب در ایران که درحدود ۱۲۰۰ دلار و در مقایسه با قیمت ۳۰ یا ۴۰ هزار دلاری در آمریکا و یا تعیین جنسیت جنین که امروزه بازار خاص را در بین زوجین پیدا کرده است ، اشاره نمودند.  

به عنوان مثال اردن یکی از کشورهای همسایه در ایران است که در سالهای قبل ماهیانه حدود ۱۰ تا ۱۵ بیمار از حاشیه خلیج فارس برای تعیین جنسیت فرزند خود به این کشور مراجعه می کردند ، این در حالی است که  که کشور ایران می تواند بازار رقابتی ویژه ای در این حوزه باشد و به فعالیت بپردازد. 

دکتر نصر در پایان ضمن خاطر نشان نمودن این نکته که امکانات ارایه شده در پژوهشکده رویان در اصفهان با تبلیغات صحیح   می تواند رقیب جدی در منطقه در حوزه تعیین جنسیت جنین و سلول درمانی (ارتوپدی، الزایمر، بیماری های قلبی، سرطان، پوستی، پیگمنتیشن وبیماریهای عصبی) باشد ، ارقام و هزینه های بالا در اروپا که در حدود ۲۰ هزار دلار در حوزه سلول درمانی است را دلیل دیگری بر ایجاد بازار وسیع گردشگران این حوزه به سمت و سوی خود عنوان نمودند.

 

 (پژوهشکده رویان از طریق شرکت سل تک فارمت دربحث سلول درمانی که یک شرکت مشترک با همکاری پژوهشکده رویان و شرکت برکت است به فعالیت پرداخته و پیش بینی می شود از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ در حدود ۲۰ هزار بیمار در سال می تواند برای بخش سلول درمانی پذیرش کنند.)

 

 

 سخنران: جناب آقای دکتر حسینی (به عنوان  فعال بخش خصوصی و رییس هیئت مدیره موسسه خدمات بین الملل سلامت)

موضوع : چالش ها، فرصت ها وچشم انداز سلامت ایران

 

دکتر حسینی در ابتدا ضمن انتقاد به تکراری بودن مباحث گفته شده در کنفرانس ها و همایش ها گردشگری سلامت بر این نکته که کنش گران باید از چشم انداز گردشگری سلامت در ایران اطلاع دقیق داشته باشند ، تاکید نمودند.

ایشان در خصوص فعالیت های خود در این حوزه به تاسیس موسسه مطالعاتی اندیشه در زمینه سیاسی و اقتصادی در اوایل دهه ۸۰ با بیش از ۴۰۰ نخبه که با محوریت سه موضوع خودرو ، نفت و گردشگری ایجاد گردید ،  اشاره نمودند و اظهار داشتند که در  بین این سه موضوع با توجه به نو بودن بحث گردشگری به ادامه فعالیت های جدی تر و صادرات خدمات بین المللی سلامت با تاکید برگردشگری سلامت در این حوزه پرداخته و رویدادهای متنوعی برگزار و هیئت های نیز  به کشورهای همسایه اعزام نموده اند.

 

 دکتر حسینی در ادامه به چالش های موجود در این زمینه اشاره کردند :

  1. فقدان استراتژی مشخص گردشگری ایران در سطوح بین المللی به منطقه ای و به ملی به دلیل رانتی بودن دولت و عدم الویت صنعت گردشگری

منظور از دولت رانتی این است که چون منابع غیر قابل کششی را دولت دریافت می کند که اقتصاد دانان بر این باورند که اگر این منابع بیش از ۱۲ درصد باشد قاعده این دولت رانتی است و می دانیم دولت ایران بیش از ۷۰ درصد منابع را از منابع رانتی کسب می کند. در نتیجه گردشگری و به طور خاص گردشگری سلامت جزء اولویت آن محسوب نمی گردد.

 

  1. فقدان نظام جامع گردشگری سلامت به دلیل مداخله سازمان ها و نهادهای دولتی و شبه دولتی متولی ، موازی کاری و بی برنامه گی

 

  1. فقدان سیستم بازاریابی و بازار سازی مدون، کارکرد گرا و یکپارچه به دلیل سطح فرو کاسته سازمانی و کارشناسی

 

ایشان در ادامه فعالیت های خود اضافه نمودند ؛ با توجه به اینکه سازمان گردشگری زیر نظر معاونت میراث فرهنگی و گردشگری است قطعا به نوعی نقش فرودستانه ای در این زمینه داشته اند و در این راستا برای ارتقا این صنعت به عنوان سومین صنعت در آمد زا در دنیا ، پیشنهاد وزارت خانه صنعت گردشگری بارها به مجمع تشخیص مصلحت نظام ومرکز پژوهش های مجلس ارایه شده که همچنان نیز در حال تحقیق است. 

دکتر حسینی گفتند به طور قطع در این رابطه فرصت های نیز در توسعه صنعت گردشگری سلامت وجود داشته که شامل موارد زیر می باشد:

  1. رکود و تورم و سقوط ارزش پول (صادرات خدمات)
  2. تعداد کمی و کیفی نیروهای متخصص
  3. موقعیت جغرافیایی ایران
  4.  سوابق فرهنگی و تاریخی ایران 
  5.  برند بودن تخصص های خاص پزشکی

(براساس تحقیقات به عمل آمده از سال ۱۳۸۴ تا چشم اندازسال ۱۴۰۰ سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در این حوزه می تواند منجر به درآمد بیش از ۳ میلیارد دلاری شود و در بخش ملی، پایداری و اشتغال ۴۰۰ هزار نفری را می تواند ایجاد نماید. )

 

دکتر حسینی هم چنین  به ارائه پیشنهاداتی در راستای توسعه صنعت گردشگری سلامت پرداختند:

  1. تمام محوریت بحث باید توسط بخش خصوص انجام گیرد و دولت تنها به صورت یک حمایتگر حضور داشته باشد. اما متاسفانه در بخش دولتی براساس تجربه ۴ دهه ایران مرز دخالت و حمایت دولت در بخش خصوصی را نمی توان به درستی تشخیص داد.  
  2. تاسیس و همکاری نهادهای صنفی و مدنی در حوزه گردشگری سلامت و صدور مجوز نظارت و پیگیری
  3.  تاسیس بیمارستانها و آژانس های تخصصی
  4. راهکارهای بازاریابی نوین

 

 در ادامه ایشان ضمن اشاره بر اینکه بخش حاکمیتی و گروهای تجاری اقداماتی را انجام داده اند ، تاکید نمودند در این حوزه باید قوانین و رویکردهای یک مدل را بپذیریم به این دلیل که در مورد تجارت یک صنعت صحبت می کنیم نه مکانیسم اداری آن و حداقل در بخش کنسولی باید توجه بیشتری به صنعت گردشگری شود.

 

(راهکارهای با توجه به پیشنهادات دکتر حسینی ارائه گردید ؛ براین اساس که به چه صورت می توان منابع مالی و انسانی و تکنیکال را تجمیع که نام این اجماع ، شبکه سازی در صنعت گردشگری سلامت می باشد و با ضمایم و تجربه کشورهای امارات، هند ، تایلند و شناخت جایگاه رقابتی ایران در منطقه و برآورد هزینه قیمت ها در حوزه بین الملل می توان به شبکه نمودن این عوامل به صورت دقیق پرداخت.)

دکتر حسینی در پایان هزینه های برآورد شده را مربوط به سال ۱۳۹۶ دانست  اما به این نکته نیز  اشاره کرد که تلاطم های ارزی در ۶ ماه گذشته در این صنعت بسیار اثر گذار می باشد ،  همانطورکه شاهد سقوط دو برابری ریال ایران را در مقابل ارز در ماههای اخیر بوده ایم.

 

 

 

سخنران : جناب آقای سالاریان (نماینده وزارت امورخارجه در اصفهان)

موضوع : نقش و رویکرد نظام امور خارجه و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در توسعه صنعت گردشگری سلامت

 

ایشان در ابتدا به وضعیت گردشگری سلامت در دیگر کشورها مانند هندوستان، سنگاپور، ترکیه و کشور اسلامی اردن اشاره نمودند که در این حوزه عملکرد مثبتی داشته اند. به طور مثال کشور سنگاپور با وجود گرانی خدمات درمانی و یا کشور ترکیه توانسته رقیبی جدی برای کشور ایران در راستای جذب گردشگران پزشکی در حوزه کشور آذربایجان باشد.

آقای سالاریان  به این نکته تاکید داشتند که کاهش نرخ برابری ریال ، کشورایران را به عنوان کشور ارزان تلقی می کند ولی در رابطه با بحث گردشگری بر خلاف ادعای بسیاری از متخصصان ، ایران کشوری ارزان تلقی نمی شود و حتی در مقایسه قیمت در حوزه گردشگری با کشور ترکیه برابری و یا حتی در برخی موارد سبقت گرفته است.   

ایشان  ادامه دادند ؛ دلالان صنعت گردشگری سلامت ، تعداد زیادی از بیماران افغانی و عراقی را جذب و با قیمت های بالا آنها را در کلینیک های درجه چندم کشور بستری می کنند و به وجه گردشگری پزشکی لطمه ای اساسی وارد می نمایند. عدم وجود متولی مشخص از سوی میراث فرهنگی، مشکلات بودجه و عدم تخصصی عمل کردن آژانس ها از عوامل تاثیر گذار منفی در حوزه  گردشگری و گردشگری سلامت در کشور ایران می باشند. به عنوان نمونه تاثیری که قرار بود از تعاملات مثلث گردشگری یزد ، اصفهان ، شیراز ایجاد گردد ، متاسفانه در سالهای اخیر به وضوح دیده نشده است.

 

ایشان موضوع بیمه ها و همسان سازی بیمه ها در کشورهای همسایه ایران و جاری بودن بیمه بیماران خارجی در کشور را موضوع جدی در این حوزه دانسته و به عدم تبلیغات در حوزه فرامرزی کشور در حوزه گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت اشاره فرمودند.

آقای سالاریان تبلیغات بسیار محدود ایران در سایر کشورها ، عدم شرکت در نمایشگاههای بین المللی، عدم تبلیغات مناسب در بازار هدف اصلی گردشگران در کشورهای مقصد و عدم تبلیغات مجازی و نوشتاری مانند یک بروشور ساده در سفارتخانه های ایران در دیگرکشورها را از عوامل تهدید جدی در این حوزه دانستند. هم چنین به نظر ایشان موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه ، نگاه های منفی به کشور ایران در منطقه ای پر از تنش ، هم زبانی، هم سانی و تلفظ کشور ایران با کشور عراق از دیگر تهدیدات در حوزه صنعت گردشگر سلامت در ایران به شمارمی آید.   

ایشان در ادامه ضمن قدردانی از پروژه شهرک سلامت اصفهان به عنوان مجموعه ای با کیفیت و طبق استاندارهای بین المللی، بازاریابی قوی در حوزه دیجیتال مارکتینگ شهرک را گامی رو به جلو برای رشد اخیر صنعت گردشگری سلامت دانسته و از تمامی مسئولین در جهت به کارگیری نیروی های جوان تحصیل کرده به صورت هدفمند و ارائه مطالعات تحقیقی در این حوزه را خواستار شدند.   

آقای سالاریان در خصوص فعالیت دفتر وزارت امور خارجه در اصفهان گفتند ؛ دفتر وزارت امور خارجه در استان اصفهان در سال ۱۳۸۸ همزمان با افتتاح این دفاتر در مشهد و تبریز تاسیس و با ایجاد این دفتر در اصفهان ، کلیه شهروندان اصفهانی از مراجعه به تهران بی نیاز گردیدند. چرا که در دهه گذشته دفاتر صدور ویزا در فرودگاه ها مستقر و به ارائه خدمات برای صدور ویزا برای گردشگران می پرداختند.

ایشان از دیگر وظایف اصلی دفتر وزارت امورخارجه در استان اصفهان را به شرح زیر مطرح نمودند :

  1. مشخص نمودن ظرفیت استان در بخش اقتصادی و دانشگاهی : به طور مثال دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان که بحث همکاری های علمی و فن آوری در حوزه ارتباطات گیری بین الملل یکی از موضوعات مهم  در این راستا می باشد.
  2. وزارت امور خارجه هم چنین آمادگی لازم جهت ارائه خدمات رفاهی جهت صدور ویزا برای مهمانان خارجی، پیگیری از طریق سفارتخانه در صورت بروز هرگونه مشکل در صدور ویزا های الکترونیکی، فرودگاهی و یا ارائه ویزا بدون برچسب در پاسپورت را دارد.

جناب سالاریان این نکته را یاد آوری نمودند که تعداد ویزا های فرودگاهی در اصفهان زیاد نیست و یکی از دلایل آن می تواند به عدم اطمینان این ویزا و تردید های گردشگران ورودی در گرفتن ویزا در فرودگاه بدون هیچ  اقدام اصلی در سفارتخانه های ایران را دانست.

ایشان در ادامه ضمن انتقاد به ادارات و سازمانها در بخش دولتی و خصوصی که همکاری های لازم و درخواست های خود را به وزارت امورخارجه به طور معمول اعلام نمی کنند (البته به استثنای اتاق بازرگانی استان اصفهان) اظهار داشتند در۶ماه گذشته هیچ درخواستی به این دفتر ارسال نشده است که این یکی از نقاط ضعف  همکاری بین بخشی در استان اصفهان می باشد.

آقای سالاریان در پایان وفاداری به کشور ایران را برای سرمایه گذاران در این حوزه لازم دانسته و تاکید کردند که اول از همه ایرانیان باید به کشور خود اعتماد کنند تا بقیه ترغیب شوند (مثال مردم کشور چین) و خاطر نشان نمودند بازار اصلی گردشگری سلامت ، در سایرکشورها می باشد که نیاز به تبلیغات وسیع به زبان محلی در آن کشورها را دارد و این اتفاق باید توسط سفارتخانه ،آژانس ها و شرکت های قوی هرچه سریعتر صورت پذیرد.   

 

 

 

سخنران: جناب آقای دکتر اکرمی ( استاد دانشگاه و ریاست هلال ایران )

موضوع :  نقش هلال احمر در صنعت گردشگری سلامت و خدمات ارائه شده از طرف آن سازمان

 

ایشان در ابتدا ضمن مقایسه کشور ایران و ترکیه در حوزه گردشگری سلامت ، تعداد مراکز خدمات درمانی بیمارستانی را در هر دو کشور یکسان دانستند.(حدودا ۸۰۰)  از نظر ایشان ترکیه نگاه بیزنسی به این حوزه داشته و با توجه به امکانات محدود تری نسبت به کشور ایران توانسته است بخش وسیعی از بازار صنعت گردشگری سلامت در منطقه را به سمت خود جذب نماید.

دکتر اکرمی مجموعه هلال را فرصتی طلایی برای جذب گردشگری پزشکی دانسته و به این نکته اشاره نمودند که این مجموعه  می تواند بستری مناسب را برای بیماران خارجی در تخصص های خاص فراهم نماید. ایشان با توجه به سوابق و تجارب ۹۰ ساله این مجموعه در ۲۶ استان در سه فاز (اضطرار، عادی و خارج از کشور)‌ و به عنوان خیریه در دیگر کشورها (2 کشور آمریکای جنوبی ، 8کشور آفریقایی و 4 کشور آسیا) کارنامه مجموعه هلال را بسیار درخشان ارزیابی نمودند و خواستار بازدید از درمانگاه بسیار فاخر این مجموعه در دبی و لبنان در بخش توانبخشی شدند و در خصوص درمانگاه این مجموعه در هند یادآور شدند که  زمین ۶ هکتاری مجموعه هلال ایران توسط خانم خیر زرتشتی ساکن هند در سال ۱۳۴۳  اهدا شد و در حال حاضر۲۱۳ هزار بیمار ایرانی و روزی ۱۰۰۰ نفر مراجعه کنند دارد.

دکتر اکرمی عنوان نمودند که مجموعه هلال آمادگی لازم برای ورود به صنعت گردشگری پزشکی به ویژه حوزه سلامت (آب درمانی، سنگ درمانی، ماساژ و ...) و ورزشی را دارد و امیدوار است که با توجه به گرانی دلار و گرفتن مجوزهای لازم بین المللی در بحث ارائه خدمات درمانی تابوی گردشگری سلامت برای مجموعه هلال ایران شکسته شود.  تخصص های چشم، پوست، دیالیز، نازایی، دندانپزشکی، رادیولوژی، طب کار و.. از دهه های گذشته آمادگی ارائه خدمات به بیماران را داشته است ، بطوری که قبل از ایجاد بیمارستان های تخصصی چشم با ظرفیت ۵۵ چشم پزشک ، ۱۵ هزار نفر در سال عمل جراحی چشم و به ویژه پیوند قرنیه را در این مجموعه انجام می دادند.

ایشان ادامه دادند که تعرفه فعلی خدمات درمانی فقط برای مجموعه ضرر است ولی هلال ایران با پشتکار و همت در نظر دارد در بخش گردشگری پزشکی و سلامت به فعالیت بپردازد. هتل مجموعه با ظرفیت ۳۰ اتاق و ۸۰ تخت احداث شده که علاوه بر بحث پزشکی به صورت جدی بحث گردشگری سلامت ، پیشگیری و حتی گردشگری ورزشی را دنبال می نماید و درصدد است اشتعال زایی را افزایش و تحریم ایران هراسی را کاهش دهد. ایشان تاکید کردند گردشگری تندرستی باید در کنار گردشگری پزشکی  به عنوان محور اصلی این بحث قرار گیرد و امیدواریم که مجموعه این موضوع را به سرعت به کل کشور تعمیم دهد.

دکتر اکرمی به اهمیت گردشگری سلامت و پزشکی اشاره نمودند و گفتند که گردشگری سلامت حدودا ۳.۵ برابر گردشگری عادی درآمد زا می باشد و این می تواند یک فرصت طلایی برای کشور ایران در منطقه باشد. با توجه به اینکه قیمت برخی خدمات درمانی ایران با کشور هند برابری می کند ولی برخی رویدادهای سیاسی در منطقه مانند سه هفته تعطیل شدن سفارت هند در عراق در ماه های گذشته می تواند فرصتی های نوینی برای کشور ایران در راستای ورود موثر به این بازار در منطقه به صورت جدی فراهم آورد.

ایشان با توجه اهمیت این صنعت تاکید نمودند که باید همه با هم دست در دست یکدیگر بدهیم و در این راستا رسانه ها و  تلویزیون به میدان بیایند و نه تنها به دنبال مقصر در عدم رشد این صنعت در کشور نباشیم بلکه با تبلیغات درست و به جا در این حوزه به تلاش خود به صورت گروهی ادامه دهیم. قیمت ها در ایران بسیار رقابتی می باشند همانطور که چندین سوپر مدل برای جراحی های زیبایی به ایران آمده و تمام ریسک های جراحی را با توجه به هزینه پایین درمانی و کیفیت خدمات درمانی در ایران نادیده گرفتند.

دکتر اکرمی در بحث پیوند اعضا خواستار تسهیل کردن قوانین و مقررات در بخش دولتی شدند و گفتند؛ در این راستا  باید قوانین مورد تجدید نظر قرار گیرند و با برداشتن عینک منفی بدانیم که در خصوص فعالیت در زمینه پیوند اعضا مسیر بسیار همواری در برابر ما قرار گرفته است.

ایشان تاکید نمودند که این مجموعه در 9 رشته آمادگی لازم برای ارائه خدمات به بیماران خارجی را دارد و در بقیه تخصص ها با یکسری بیمارستان ها از جمله بیمارستان نور افشان در بحث ارتوپدی وپیوند کبد با بیمارستان های شیراز قرار دادهای منعقد شده است و ادامه دادند که در زمینه گردشگری سلامت ادعایی نداریم و در ابتدای راه قرار گرفته ایم اما همانطور که از آمارها  می توان نتیجه گرفت در سال ۱۳۹۵ از ۲۳۰ هزار بیمار ایرانی ۳۰۰ بیمار خارجی و در سال ۱۳۹۶ حدود ۶۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۵ رشد داشته است که امیدواریم با توجه به پیش بینی ها تا پایان امسال این عدد ۳ برابر شود. ایشان هم چنین راهکارهایی در این حوزه از جمله کلان نگری، فرا بخشی نگری و رویکرد اقتصادی  نوین ، انتخاب بیمار مناسب برای پزشک مناسب ، افزایش استانداردها و شناخت فرهنگی- جغرافیایی بیمار ارائه دادند و در ادامه به ایجاد دفاتر خدمات در کشورهای مقصد و به کارگیری دانشجویان خارجی در کشور که می توانند نمایندگان خوبی در این حوزه باشند اشاره نمودند.

دکتر اکرمی با ارائه مثالی کشور استرالیا را به عنوان بازار هدف مناسب به علت عدم پوشش بیمه ای این کشور در دو حوزه چشم پزشکی و دندانپزشکی دانسته که مجموعه هلال ایران توانسته بیماران کشور استرالیا را جهت درمان به ایران جذب نماید. ایشان خاطر نشان کردند با تحقیقات مناسب در دیگر کشورها می توان بازار های هدف را شناسایی کرد و این حاکی از تعامل مشترک  با کشورها ، کار گروهی و تعامل با مریض است که خودش حق انتخاب داشته باشد.

ایشان ادامه دادند تلاش ما بر این است تا سازمان هلال ایران به هاب منطقه در ایران تبدیل گردد و این مجموعه در صدد است با توجه به شعارخود (کاهش آلام بشری و حفظ سلامت و بهداشت انسان ها) این موضوع را به صورت جدی در اولویت قرار دهند.

ایشان مدل ppp ( Public +Private partnership)که در ترکیه به صورت مدل مهم تجربه شده برای کار در این حوزه     می باشد را الگوی مجموعه هلال ایران دانست که توانسته شان بخش خصوصی را حفظ نماید  و بخش عمومی نقش حمایتی را داشته باشد.

دکتر اکرمی در پایان ضمن تاکید بر این نکته که باید پازل گردشگری سلامت در حوزه درمان، بیمه ، اقامت ، حمل و نقل و ... بسیار موثر واقع گردد و به صورت همکاری گروهی به پیش رود ، اظهار داشتند نه تنها باید وسعت نگاه ها را افزایش دهیم و درها را برای تحقیق دانشجویان باز کنیم ، بلکه باید از تبلیغات منفی رسانه ایی در حوزه درمان نیز بپرهیزیم و عقل را در این حوزه تعطیل نکنیم.   

                              

 

 

پنل روز 12 مهرماه

 

 

سخنران : مهندس رضا هیبتی  (مدیر بهره برداری و دپارتمان گردشگری سلامت شهرک سلامت اصفهان)

موضوع : اثرات راه اندازی مناطق آزاد درمانی(سلامت)

 

مهندس هیبتی ابتدا با اشاره به تجربیات مناطق ویژه اقتصادی در کشور و سایر نقاط جهان و تعمیم این مهم به حوزه سلامت جهت کاهش هزینه ها و مالیات ؛ در خصوص کاهش هزینه های دولت در درمان ، تسهیل در رفت و آمد نفرات اعم از بیمار و پزشکان از اقصی نقاط جهان ، استفاده از تجهیزات مدرن پزشکی و ...مطالبی را به شرح زیر بیان نمودند.

 

هدف:

  • جذب توریست سلامت و ارزآوری جهت رونق اقتصادی کشور از این طریق
  • کاهش مراجعات درمانی ایرانیان به مراکز درمانی خارج از کشور و جلوگیری از خروج ارز
  • ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری خارجی در حوزه سلامت و کمک به معضل کمبود تخت های بیمارستانی
  • جذب و انتقال تکنولوژی به درون سیستم بهداشت و درمان کشور
  • ایجاد فرصت‌های اشتغال در داخل کشور
  • افزایش کیفیت خدمات درمانی با ایجاد یک فضای رقابتی
  • کمک به کشور برای ورود به بازارهای جهانی سلامت
  • تربیت نیروی انسانی متخصص با انتقال تجربیات بین المللی

 

تسهیلات مورد نیاز در راه اندازی مناطق آزاد درمانی:

  • تعریف و امکان صدور روادید درمانی در مرز (On Arrival) برای بیماران معرفی شده از طرف مناطق آزاد درمانی به وزارت امور خارجه
  • امکان ارائه خدمات درمانی توسط پزشکان و پیراپزشکانی که دارای مجوز کار معتبر در یکی از کشورهای عضو لیستی که توسط وزارت بهداشت تعیین می گردد باشند بدون گرفتن مجوز کار در ایران برای یک مدت معین محدود و فقط در مناطق آزاد درمانی
  • امکان ارائه خدمات غیرحضوری درمانی (Tele-medicine) و جراحی غیر حضوری رباتیک (Tele-surgery) توسط متخصصین خارج از کشور به منظور جلوگیری از مراجعات ایرانیان به مراکز درمانی خارجی
  • معافیت مالیاتی فعالیت در مناطق آزاد درمانی به منظور کاهش نرخ تعرفه ها در این مناطق
  • پشتیبانی از شرکت های بیمه، دارویی و تجهیزات پزشکی بین المللی برای فعالیت در مناطق آزاد با معافیت های مالیاتی و گمرکی
  • معافیت های مالیاتی برای سرمایه گذاران خارجی حوزه سلامت جهت سرمایه گذاری در مناطق آزاد درمانی
  • تامین تضامین سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد درمانی توسط بانک مرکزی
  • امکان برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت تخصصی با گواهینامه بین‌المللی با مشارکت دانشگاه‌های داخلی و خارجی

با عنایت به اینکه رقبای اقتصادی ما در منطقه از جمله امارات متحده عربی و ترکیه پیش از این اقدام به راه اندازی مناطق آزاد درمانی نموده اند و به همین موازات اتحادیه اروپا نیز مبادرت به ایجاد منطقه آزاد سلامت در چند کشور اروپایی جهت بهره مندی از مزایای گردشگری سلامت نموده که به زودی تعدادی از آنها افتتاح خواهند شد .مهم است بدانیم تاخیر در این امر فعالیت ایران در حوزه گردشگری سلامت را با مشکلات جدی به دلیل از دست دادن بازار مواجه خواهد ساخت. بدین وسیله شهرک سلامت اصفهان آمادگی خود را جهت راه اندازی و مدیریت اولین منطقه آزاد درمانی کشور اعلام می دارد.  

                                                                                                                                    

 

سخنران : جناب آقای دکتر شریفی (رئیس انجمن یوگا استان اصفهان)

موضوع : اثرات یوگا بر سلامتی

 

 مراکز یوگا، کلاس ها و کتاب های یوگا ورای تأثیرات مد شدن یک پدیده محسوب می گردد. یوگا خواص فراوانی برای ما به همراه آورده که هیچ کدام از رقبایش این فواید را نداشته اند که با استفاده از تکنیک های تجربه شده در این سبک می توان ضمن تسریع در بهبودی بیماران و کاهش دوره نقاهت شرایط ارتقاء کمی و کیفی روح و جسم را نیز توامان بوجود آورد. نکته قابل توجه این است که وجود مراکز علمی و قوی در استان هم اکنون در حال فعالیت هستند که از این امکان می توان برای افزایش سطح خدمات و توسعه صنعت گردشگری سلامت استفاده نمود.

 

یوگا  یک شیوۀ جهانی

ورزش، ژیمناستیک، تکنیک مدیتیشن، شیوۀ زندگی یا... ، یوگا کدامیک از اینهاست؟ دادن یک عنوان خاص به یوگا مشکل است، زیرا این رشته، درک کامل از کل بدن است. ژرارد آرنود، مدیر مرکز یوگای جایا می‌گوید: "در زبان سانسکریت، کلمۀ یوگا در واقع به معنای «وحدت» است. وحدت «بدن و روح، خورشید و ماه، مرد و زن، پیر و جوان». زیرا در سیستم فکری شرقی، «سر بخش مهمی از بدن است".

فدراسیون بین المللی آموزش های یوگا، یوگا را با این عنوان تعریف می‌کند: «یک شیوۀ جهانی و عملی که بر اساس مجموعه ای از تکنیک های خاص و با رجوع به سنت هند شکل گرفته است. با افزایش آگاهی و رشد تدریجی، یوگا با هماهنگی کامل، استعدادهای جسمی، عاطفی، ذهنی، روحی و بشری فرد را پرورش می‌دهد.» دکتر آندره مَمان، رئیس فدراسیون، در این باره این گونه توضیح می‌دهد که: "یوگا، یک «فلسفۀ مدیتیشن جسمی» نیز هست. برخلاف فلسفه های رایج، یوگا فقط به «اندیشیدن» بسنده نمی‌کند؛ یوگا توسط تجربه، تجربه ای که توسط فعالیت بدنی به دست آمده باشد، نیز شکل گرفته است. در واقع، یوگا براساس یک مشاهدۀ ساده متولد شد: به این ترتیب که یک اختلال یا آشفتگی ذهنی می‌تواند آثاری بر روی جسم داشته باشد، در مقابل، اختلالی که بدن را تحت تأثیر قرار دهد، ذهن را نیز درگیر خواهد کرد.   

 

وضعیت های یوگا

وضعیت هایی که مرکز و اصل یوگا هستند، آساناس نامیده می‌شوند. در متون قدیمی، این وضعیت ها «مقاوم و خوشایند» توصیف شده اند؛ در واقع، این وضعیت ها، پوزیشن هایی بی حرکت و بدون کوچکترین تلاشی هستند که به واسطۀ آنها فرد یاد می‌گیرد جسم خودش را فراموش کند. با تمرکز بر روی وضعیت ها و کار کردن عمیق بر روی تنفس، فرد ذهنش را آرام و جسمش را قوی می‌کند.

وضعیت های بسیار زیادی وجود دارند، از ساده ترین تا پیچیده ترین. تمام این وضعیت ها پیرو درجه بندی هستند؛ و در یک زنجیرۀ دقیق، پیوسته به یکدیگر و نه جدا از هم قرار می‌گیرند، که با پیوستگی شان، حس مورد نظر را منتقل می‌کنند.

 

مکتب های مختلف یوگا

یوگا در جهت های مختلفی پیشرفت کرده است. این رشته شامل 8 شاخۀ اصلی می‌شود که این 8 شاخه جزء 3 «خانوادۀ» عمده هستند: یوگای پویا، یوگای ریلکسیشن و یوگای روح. هاتا یوگا یا یوگای در رشتۀ جسمی، رایج ترین مکتب در غرب است.

تمام این مکاتب «پایۀ» یکسانی دارند. ژرارد آرنود با تأکید بر علم یوگا می‌گوید: "یکی از بزرگترین تفاوت ها بین رشته های ورزشی غربی و یوگا "درونی کردن" است". در یوگا، ما «شور و هیجان بدن را بیشتر از این که از بیرون (مثلاً توسط آینه های باشگاه) ببینیم، از درون مشاهده می‌کنیم. این مشاهده باعث می‌شود که ما ظرفیت ها و محدودیت های خودمان را دریابیم.» دکتر مَمان تصریح می‌کند: به کمک یوگا، آنچه را که برای بدن مان مضر است، می‌شناسیم و بدون هیچ محدودیتی، بهترین شیوه و عادات را برای زندگی برمی‌گزینیم». و تنفس؛ در واقع تنفس عملکرد «ناخودآگاهی» است که ما می‌توانیم روی آن اثر بگذاریم؛ با این حال، در بیشتر موارد ما بد نغس می‌کشیم. در تمام طول جلسۀ یوگا، ما بر مسیر عبور نفس تمرکز می‌کنیم؛ مهارت در تنفس به ما اجازه می‌دهد که جریان انرژی در بدن مان را مهار و رام کنیم.